RONA a.s. (distribúcia pod značkou RONA) je slovenský výrobca nápojového skla, stolovacích doplnkov a dekoračných predmetov zo skla so sídlom v Lednických Rovniach s históriou siahajúcou do 19. storočia. Názov Rona vychádza z niekdajšieho pomenovania obce „Lednicz Rone“.
Spoločnosť patrí medzi popredných výrobcov bezolovnatého nápojového skla známeho ako krištalín. 96 % svojej produkcie vyváža a je dostupná vo viac ako 80 krajinách sveta. Ročná produkcia sklárne presahuje 65 miliónov kusov.
Skláreň obchoduje so širokou škálou zákazníkov z celého sveta a poskytuje im činnosti spojené s vývojom, výrobou a servisom nápojového skla v segmente skla pre domácnosti a skla určeného pre gastronómiu, letecké a lodné spoločnosti.
Viac ako storočná tradícia vo výrobe skla so silnou exportnou orientáciou, vysoko kvalifikovaný personál a produkcia spojená s využitím najmodernejších technológií sa odráža v zaujímavej a širokej ponuke produktov. Skláreň zároveň disponuje veľkou ponukou dekoračných techník. Toto zázemie umožňuje veľmi pružnú reakciu na zmeny módnych trendov a potrieb trhu. Vysoký dôraz je kladený na kvalitu, dizajn a servis zákazníkom. Bohaté skúsenosti, kvalifikácia a technologické vybavenie umožňuje pružnú spoluprácu s našimi partnermi aj v oblasti individuálnych požiadaviek v oblasti dizajnu, technológie, dekorácie alebo balenia. Za hlavné silné stránky sklárne možno považovať pestrosť sortimentu, kvalitu, pružnosť a individuálny prístup k zákazníkom.
REFERENCIE
Produkty sklárne možno nájsť v Buckinghamskom paláci či v Bielom dome. RONA vytvorila v roku 2006 aj darčekovú súpravu pre futbalový klub Manchester United určenú pre fanshopy. Na prelome rokov 2008 a 2009 kreovala a vyrábala súpravu skla pre fanúšikov FC Barcelona. Sklo z Lednických Rovní sa dá nájsť aj v jednej z najluxusnejších reštaurácií v New Yorku v Rockefellerovom centre, v luxusných hoteloch v Dubaji, Las Vegas. Sklo spoločnosti RONA odoberajú letecké spoločnosti Emirates, Qatar Airways, Etihad, KLM, American Airlines. Kalichy série Harmony s figurálnou nohou boli prezentované v americkom sitkome zo sveta mladých fyzikov Teória veľkého tresku. Doslova hitom sa stala séria veľkoobjemových kalichov na dlhej ťahanej nohe Camille v populárnom americkom politickom seriály Škandál.
PRODUKTY
Spustením automatickej linky v roku 2001 si skláreň vybudovala svetovo unikátne know-how v podobe sortimentu fúkaných kalíškov označovaných ako “ťahaná noha”. Táto technológia v kombinácii s dvakrát fúkaným kalichom bola prvýkrát vo svete sériovo aplikovaná v sklárni RONA a najvýraznejšou mierou sa podpísala pod súčasné úspechy a renomé sklárne. Následne v roku 2019 je technológia ťahanej nohy „povýšená“ do ultratenkej kalíškoviny na nerozoznanie od ručne fúkaného skla s neomylnou presnosťou spracovania, ktorú možno dosiahnuť iba strojovou výrobou. Výsledkom sú ultratenké kalíškové súbory Orbital, Polaris a Linea Umana.
Každoročne sa spoločnosť RONA zúčastňuje prestížneho medzinárodného veľtrhu Ambiente, ktorý sa odohráva vo Frankfurte nad Mohanom, v Nemecku, priestor, kde sa prezentuje ako úspešná firma so svojimi novinkami v dizajne ako aj v technologických možnostiach daného odvetvia. Súčasne sa RONA zúčastňuje mnoho ďalších veľtržných a výstavných akcií vo svete, ktoré patria medzi najatraktívnejšie reklamné podujatia.
Hlavný výrobný program sklárne:
- automatická výroba: kalichy s ťahanou stopkou, kalichy s lepenou stopkou, poháre, veľké kusy (vázy, misy, karafy) a ostatné doplnky
- ručná výroba: kalichy, poháre, vázy, misy, karafy a doplnky
- zušľachťovanie skla rôznymi dekoračnými technikami: panto, brúsenie, maľovanie, diaryt, striekanie, sieťotlač, tampoprint, automatické ciachovanie laserom
HISTÓRIA
Skláreň založil v roku 1892 podnikateľ Jozef Schreiber ako poslednú a najväčšiu skláreň viedenskej spoločnosti Schreiber und Neffen, ktorá mala na svoju dobu najmodernejšie technické vybavenie. Skláreň v Lednických Rovniach je najúspešnejšia slovenská skláreň v histórii a v súčasnosti už však jediná.
Začínala výrobou plochého skla, neskôr lisovaného skla pod značkou Kaiserkristall, ktoré firma zaviedla ako prvá v Rakúsko-Uhorsku. Toto bolo na prelome storočí veľmi populárne nielen v súvislosti s čoraz vzrastajúcou obľubou skla, ale aj vzhľadom na cenu a skutočnosť, že napodobovalo produkty luxusného brúseného krištáľového skla. Tento tovar sa predával pod názvom „cisársky krištáľ“. Popri lisovanom skle sa vyrábalo ručne fúkané sklo pod značkou Rona Crystal so zameraním na nápojové sklo a súpravy pre hotely, liečebné ústavy, kaviarne… ako aj úžitkového skla pre domácnosť.
Popri čírom skle je skláreň známa aj svojimi dekoračnými technikami a to brúsenie, diaryt, guilloche, maľovanie, striekanie, sieťotlač, tampóprint, automatické ciachovanie laserom, no najväčší ohlas si získali dekory realizované technikou pantografu. Skláreň v Lednických Rovniach zaviedla v roku 1896 pantografy anglickej výroby ako prvá na kontinente. V 40-tych rokoch 20. storočia spolupracuje skláreň pri tvorbe dekorov s profesionálnymi výtvarníkmi Vincentom Hložníkom a Martinom Benkom.
Archivované zbierky a dokumenty sú dôkazom, že výrobný sortiment sklárne bol od začiatku veľmi široký a mnohotvárny. Obsahuje historizujúce, často bohato zdobené ako aj plnofarebné kusy, kým v čase funkcionalizmu dochádza k vývoju jednoduchých elegantných tvarov kalíškov prevažne z číreho hladkého skla, ktoré plne zodpovedajú zásadám tohto minimalistického a funkčného štýlu. Práve tieto línie boli ešte viac zdôraznené a rozvinuté patentovaním novej technológie ručnej výroby, tzv. ťahanej nohy v roku 1956, ktorá dodnes patrí k ikonickým znakom sklárskych produktov z Lednických Rovní.
Históriu a produkciu sklárne vo svojich publikáciách zdokumentovali mnohí odborníci, historici a publicisti ako Jan Bárta (1883–1959), Ján Mondok, Eduard Toran, Igor Didov, Karol, Hetteš, Jindra Bakošová, Agáta Žáčková, Jarmila Račeková a iný. Takisto články v odborných časopisoch ako Glassrevue, Sklář a keramik, Sklářske rozhledy, Umění a řemesla, Arte Regalo (španielsky časopis), Tableware International, Offrir International, Casastile (taliansky časopis),… dokumentujú produkciu a vývoj sklárne.
Začiatkom 20. storočia bola skláreň najväčším a najmodernejším sklárskym podnikom spoločnosti Schreiber und Neffen.
Vývoj sklárskej výroby v Lednických Rovniach prešiel mnohými organizačnými zmenami, skláreň prekonala aj niekoľko krízových období a pomerne často sa menil aj jej výrobný program a zameranie produkcie, či už to bolo lisované sklo, cylindre na lampy, technické a laboratórne sklo, žiarovky, dojčenské fľaše…, a začiatkom 20.storočia získala uznanie ako výrobca predovšetkým kvalitného nápojového skla. Tento program je reprezentačným artiklom sklárne až do súčasnosti, pričom sa menil hlavne pomer ručnej a strojovej výroby ako aj podiel dekorovaného skla. Od polovice 60-tych rokov 20.storočia sa skláreň zameriava najmä na postupné zavádzanie strojovej automatickej výroby skla.
DIZAJNÉRI
Vzájomnú informovanosť, výmenu skúseností a popularizáciu výsledkov v tejto oblasti uľahčujú aj početné výstavy a sympózia, ktoré sa stali medzinárodnými tvorivými stretnutiami sklárskych umelcov. Do histórie slovenského sklárskeho dizajnu sa zapísali predovšetkým Karol Hološko (1912 – 1978), Jaroslav Taraba (1932-2020), Ladislav Pagáč (1949), Jozef Kolembus (1955), Juraj Steinhübel (1958), Patrik Illo (1973), Miloš Janků (1955), Peter Šípoš (1963), Mária Berkyová-Račeková (1983). V roku 1957 v sklárni bolo založené Výtvarno-technické oddelenie. Koncepciu a spôsob fungovania oddelenia, ako potrebného kreatívneho medzičlánku na ceste od návrhu k realizácii vo výrobe, vypracoval Karol Hološko, prvý známy slovenský dizajnér, ktorý pôsobil v sklárni v období 1947 až 1971.
Skláreň RONA sa venuje dizajnu svojich výrobkov. Za svoje estetické a výtvarné poňatie získali jej produkty mnohé medzinárodné ocenenia.
MÚZEUM
Dôležitým znakom spojenia dnešnej modernej sklárne s jej historickými koreňmi je aj Slovenské sklárske múzeum založené v roku 1988 ako jediná inštitúcia s touto profiláciou na Slovensku. Sídlom múzea je zámok – kaštieľ, ktorý bol bývalým sídlom zakladateľov sklárne, a koncom 80.rokov 20.storočia bol zrekonštruovaný a je využívaný aj na komerčné účely a slúži ako administratívno-obchodné centrum.
Časť zámku slúži ako vzorkovňa produktov a priestory pre rokovanie so zákazníkmi.
Cieľom múzea je sprostredkovať obraz o dejinách, ktoré pomáhajú šíriť povesť o kvalite tradičného sklárstva nielen regiónu, ale celého Slovenska. Z iniciatívy sklárne a združenia sklárskych výtvarníkov našli svoje miesto v Lednických Rovniach i pravidelné bienálne medzinárodné sklárske sympózia, ktoré pomáhajú šíriť povesť o kvalite slovenského sklárstva.
Históriu sklárskej produkcie z Lednických Rovní dokumentujú aj početné kolekcie uložené depozitároch galérií a múzeí a to Slovenské národné múzeum – Historické múzeum v Bratislave, Stredoslovenské múzeum v Banskej Bystrici, Slovenské národné múzeum – Etnografické múzeum v Martine, Slovenská národná galéria v Bratislave, Umeleckopriemyselné múzeum v Prahe, Corning Museum of Glass v New Yorku.
Podrobnejšie informácie o firme ako aj produktoch nájdete na webstránke www.rona.sk a sociálnych sieťach: www.facebook.com/rona5starglass a www.instagram.com/rona5starglass.